Tillykke til musikeren Henning Pold – 70 år

”En loyal ’sideman’ med idéer, der blev til virkelighed – og til dansk musikhistorie!

Fotograf: Privatfoto

Bassist og sanger m.m. Henning Pold bliver 70 år i dag den 7. juli 2021.

I den anledning bringer vi her et nyt og ikke tidligere offentliggjort interview, hvor han til musikjournalist Per Wium fortæller om musik, store musikalske inspirationer og om sit 17 år lange og intense samarbejde med Kim Larsen.

  • Af Per Wium, musikjournalist

Meget sigende for Henning Polds alsidighed kan man konstatere at han har spillet musik af Danmarks to største komponister/sangskrivere: Carl Nielsen og Kim Larsen.

De store inspirationer

Jeg beder derfor Pold om at fortælle om nogle af de store musikalske inspirationer, der har været i hans liv. Der har været mange, Pold er et musikalsk nysgerrigt og opsøgende menneske. Han favner helt naturligt mange genrer. Og han taler med glød om såvel en række klassiske komponister som om navne indenfor pop og rock.

“I barndomshjemmet hørte jeg musik med Jussi Bjørling, Aksel Schiøtz, Gustav Winckler, Nat King Cole og Louis Armstrong. Og flere fra familien spillede mandolin, violin og harmonika. Min mor fløjtede altid. Men det helt store kick kom da jeg som 13-årig hørte The Beatles’ “I want to hold your hand”. Jeg blev taget med storm af det nummer.

Da jeg lidt senere hørte “It’s all over now” med The Rolling Stones, hæftede jeg mig ved det store flotte riff, Keith Richards spiller. Jeg spurgte omgående min familie om de ikke ville købe en bas til mig. Jeg var nemlig af den overbevisning at det var en bas, man hørte i det tema.

Under alle omstændigheder blev bassen mit hovedinstrument. El-bas i en lang række band-sammenhænge. Desuden kontrabas på musikkonservatoriet og i forskellige orkestre.”

Hendrix, Zappa og gruppen Yes var stor inspiration for os i bandet Barbarella. De skæve taktarter, de komplekse forløb, de udfordrende instrumentalpassager. Og i gruppen Yes var og er jeg helt vild med sangeren, Jon Anderson. Faktisk så meget at min ene søn, der også er bassist og sanger, bærer fornavnet Jon.

Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band med The Beatles er en anden kæmpe inspiration. De mange genrer, der er repræsenteret på albummet, er sammen med de originale og stærke sange et unikt eksempel på hvor langt man kan komme med musikken på kort tid.”

Henning Pold har ganske ret i den pointe. Der er mindre end 3½ år mellem indspilningen af føromtalte “I want to hold Your hand” og Sgt. Pepper-albummet. Og han fortsætter:

“Jeg er også vild med de stærke elementer af klassisk musik, der er på albummet! Helt oplagt på den smukke “She’s leaving home” og i den fantastiske overgang i “A day in the life”. Der hvor McCartneys lette midterstykke via et stort orkestersted fører ind i Lennons drømmende A-vers.”

Pold kan sin musikhistorie og sin spændende udlægning af dét, han hører. Og så overrasker han denne artikels skribent ved at nævne et David Bowie-album, jeg slet ikke kendte. Selv om jeg sædvanligvis føler mig velorienteret i Bowies værker. Men nej, 1995-albummet “Outside” havde jeg ikke hørt om. Det har jeg nu. Og Pold giver albummet disse ord med på vejen:

“Da jeg hørte Outside-albummet tænkte jeg at Bowie ikke på nogen måde havde lavet albummet med ønske og ambition om stort pladesalg. Og jeg har tit tænkt: Hvordan fandt han på de her ofte obskure og særprægede klange? Musikken er så intens og viljestærk og balancerer mange steder på kontrasten mellem det voldsomme og det smukke.”

KIM LARSEN

“Jeg startede mit samarbejde med Kim Larsen som 26-årig, og næste gang jeg løftede blikket var jeg næsten 45 år”.

Sådan skriver Henning Pold i forordet til sin bog “Det store K” (2019). Undertegnede anmeldte bogen mere end positivt. Jeg var og er begejstret for Polds velskrevne fortælling og jeg skrev bl.a. sådan her:

“Når Pold skriver om musikken, skriver han fra “maskinrummet”. Han var der selv. Han var medskaber. Hans beskrivelse af sangen “Midt om natten” er spændende – for det var lige præcis sådan det var! Mange musikere/sangere ville skrive historien med sig selv som midtpunkt. Pold er så stort og modent et menneske at han skriver sig selv ind i en større sammenhæng. Respekt for dét!”

Interviewet i anledning af 70-årsdagen for Henning Pold foregik på en kold dag i maj måned. Efter vi havde talt om den musik, Pold nævner som store inspirationer, var det tid at tale om de 17 år som sideman hos Kim Larsen.

Jeg indleder den del af samtalen med at minde om et afsnit fra Polds bog. Der, hvor Kim Larsen & Bellami skal have ny guitarist og fire – fem guitarister er til audition. Med et glimt i øjet fortæller Pold hvordan de dygtige guitarister kan fyre fede soli af, men måske med mindre begejstring igen og igen spiller en enkelt figur i “Susan Himmelblå”.

Jeg spørger den alsidige, velorienterede bassist hvordan han selv havde det med at spille meget enkle og gentagne basfigurer:

“Det havde jeg det rigtig fint med. Jeg har intet mod at være dét, jeg selv kalder “programmusiker”. Altså at tjene musikken og lytternes oplevelse ved at holde mig til en basgang, vi nu engang er kommet frem til og som fungerer”.

Hans Fagt er trommeslager og spillede i syv år sammen med Henning Pold og Kim Larsen. Han sætter disse ord på Henning Pold som musiker:

“Henning har en fuldstændig unik fornemmelse for at arrangere musik så den bliver tredimensionel, og hans fornemmelse for små og store virkemidler i forhold til det at arrangere er af en anden verden”

“Fletværket på “Tarzan Mama Mia” er så spidsfindigt at man tror det er løgn. Det er tydeligt at Henning havde en stor interesse for klassisk musik. Han brugte sin flotte viden herfra i sine ideer hos Kim Larsen“.

Men tilbage til Henning Pold:

”Jeg fandt min rolle og kreative udfordringer ved at tage stor del i og ansvar for arrangementerne. Hvad er den særlige sound, identitet og idé i en sang? Hvilke temaer kan vi bruge ? spillet på hvilke instrumenter? Og ikke mindst: Ideer til korstemmer/andenstemmer. Jeg var rigtig meget på banen som sanger sammen med Kim. Såvel i studiet som live.

Kim Larsen var ikke interesseret i flyvske improvisationer, sofistikerede taktskift eller raffinerede akkordvariationer. Han ønskede en enkelthed samtidig med fokus på tekster og melodier. For mig var det spændende at være med i den proces som idémand og som musiker og sanger”.

Henning Pold smiler og synger et par af de karakteristiske temaer fra sange, de fleste mennesker kender. Og siger så ydmygt: Jeg skabte de her temaer”.

Henning Pold kan her ses i skuespillerrollen, som en del af Bellami i video til “Dana’s Have” fra “Wisdom is Sexy” albummet

BLÅ BOG –

Henning Pold Christensen, Født 07.07.1951, København

Elbas, Kontrabas, Sang, Harmonika, Keyboard, Mundharpe, Guitar.

Komponist, Arrangør.

• Barbarella First love vinyl 1971-1976

• Det Kgl. Danske Musikkonservatorium 1976-1980.

• Charlatangruppen, Hvad er der galt med Benny 1976.

• Skunk Funk, Get on Top, Skunk Funk vinyl 1976-1978

• Electric City, Electric City vinyl 1977.

• Starfuckers 1978.

• Kim Larsen, Ud i det Blå 1979.

• Kim Larsen, 231045-0637 1980.

• Kim Larsen, Midt Om Natten 1983.

• Kim Larsen, Midt Om Natten, filmmusik 1984

• Anthonsen, filmmusik 1984

• Kim Larsen, Kim i Cirkus 1985.

• Kim Larsen og Bellami, Forklædt som voksen 1986.

• Kim Larsen og Bellami, Yummi Yummi 1988.

• Kim Larsen og Bellami, Kielgasten 1990.

• Erik Clausen, Filmmusik: Tarzan Mama Mia, De frigjorte, Ledsaget Udgang 1989-2007

• Kim Larsen og Bellami, Wisdom is Sexy 1992.

• Kim Larsen og Bell*Star, 1993-1995

• Benny Holst, Spondex og Bell*Star, 1996

• Sponfun. 1996 –

• Small Town Blues Band, Living The Blues 2005-2018

• Søren Berlev Gas-show, 2010-2012

• Solo Kirkesanger, 2004-2010.

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.