VILD MED DANSK – og et ‘soundtrack’ til efteråret

"Kom bag om Kaae & Batz nye album i dagens PREMIERE på mini-dokumentar"

Fotograf: PRESSEFOTO

Kaae & Batz. Nej, det er ikke navnet på et velrenommeret advokatfirma – men på en komponistduo, der klarer paragrafferne selv, og i dag udgiver albummet ”L.U.S.H”, som er en samling af 13 eftertænksomme og melankolske cinematiske lydbilleder.

Et album – eller hvis du vil – en helt ny film. Den slags film du selv kan skabe hvis du lytter aktivt, og lader dig rive med af roen, rastløsheden og stemningen i et electronica univers, der hos Kaae & Batz aldrig bliver koldt eller sterilt, fordi der også er døre på klem for en organisk tilsætning – f.eks. via en guitar, et piano eller fra en smuk frydefuld letflydende vokal. Alle numre har en spilletid på mellem 2½ og 4 minutter, og er pudsigt nok ganske let tilgængelige i en ellers fængende fornemmelse af at være en del af noget større.   Det er musik, der er drømmende, melankolsk og vel nærmest som skabt til de efterhånden 6-7 måneders efterår, som vejrguderne nu om dage mener vi har gjort os fortjent til her til lands.

Historien om barndomsvennerne Kaspar Kaae (CODY) og Brian Batz (Sleep Party People) starter tilbage i teenageårene på Bornholm, hvor de begge er født og opvokset. De gik i gymnasiet sammen, dyrkede musik og spillede i bands, og her blev grundstenen til deres musikalske samarbejde og venskab lagt.

Med en fælles forkærlighed til film komponerede de i 2010 deres første score i en toværelseslejlighed på Nørrebro. Det var til kortfilmen ”Neel”. Siden da er de vokset og har haft succes med at komponere musik til flere internationale filmproduktioner, og har leveret bidrag til blandt andet spillefilmene ”Kraftidioten”, ”Ud og Stjæle Heste” og ikke mindst Netflix-serien ”Bordertown”. Kaae & Batz har også tidligere udgivet to album ”Basement Tales” (2015) og ”Mosaic (2019).

”Vi har altid brugt de cinematiske elementer fra filmmusikken i vores arbejde, og de sidste års mange henvendelser fra dem, der lytter med over hele verden, har motiveret os endnu mere til at få vores arbejde med filmmusik bredt ud. Det er ikke bare filmmusik – det er musik med et selvstændigt udtryk.”

– Kaae & Batz

Med udgivelsen af “L.U.S.H” er ønsket, at musikken skal nå en ny skare af kræsne lyttere. Albummet har klare referencer til jazz og neo-klassicisme, hvor organiske elementer blandes med elektroniske teksturer og følsomme vokalsamples.

Albummet er lavet på en 14-dages tur til Istanbul, og hovedparten af numrene er skabt udelukkende ud fra samples og programmeringer.

”Vi kom til Istanbul med tanke på at lave et varmt og melankolsk album, som stadig havde noget urbant råhed. Udfordringen var blot, at vi ikke havde nogle MIDI-keyboards med. Til gengæld havde vi en halvanden times lang strygekvartetoptagelse, som vi klippede op og lavede til et lydbibliotek af samples, og de blev fundamentet for store dele af albummet og en ny og inspirerende måde at arbejde på.”

– KASPER KAAE

Albummet udkommer i dag den 29. oktober på en limited edition LP (180g) via Stereo Royal samt alle digitale platforme.

I dagens anledning kan vi her præsentere PREMIEREN på mini-dokumentation om tilblivelsen af L.U.S.H

Leave a Replay

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.