Som nævnt i vores ’Blik, Blik, Banger – vol. 1’ er vores fortsatte mål her på siden, at præsentere så meget af den musik, som vi mener er absolut nødvendigt for verden at kende til eksistensen af. Musik, der har den helt åbenlyse kvalitet til at komme igennem filteret – og ud på øregangene hos alle vores nysgerrige læsere – simpelthen fordi det i sit indhold og/eller udtryk emmer af relevans for andre end artisten selv. Det gør vi nu ved hjælp af videoserien “Blik, Blik, Banger”, hvor vi hver gang præsenterer tre aktuelle og stærkt anbefalelsesværdige aktuelle numre og de tilhørende videoer.
Vi starter denne gang med en virkelig flot og velproduceret live session af Sille Trolles debutsingle “Backwards”.
Nummeret blev udgivet i starten af december 2021, og findes digitalt i den helt normale single udgave, og i en længere – og spørger du denne skribent, endnu varmere og velkomne ‘Dub version’. Jeg blev ramt af dem begge, men ikke mindst fortryllet af den mørke og dybe vokal i en dragende og stemningsfuld tusmørkestemning. En stemme, der også sagde mig et eller andet, men det vender jeg tilbage til.
Bag kunstnernavnet Sille Trolle finder man 28-årige Cecilie Trolle Eriksen, som er vokset op i Katrinedal, en lille flække uden for Silkeborg. Her var der mængder af tid til at dyrke musik, og suge inspiration fra kvindelige forbilleder som Norah Jonas, Alicia Keys og Tracy Chapman. De første sange blev skrevet på barndomsværelset i en alder af bare 10 år – og med årene blev også Lana Del Rey, Erykah Badu, Big Thief, Superheroes og særligt Beach House store inspirationskilder.
I 2013 optrådte hun som et lysende klart talent i DR-programmet ’Mentor’, hvor hun havde Nikolaj Nørlund som mentor, og nåede helt til finalen. Året efter flyttede hun til København, hvor hun mødte musiker og producer Lasse Lyngbo (Guldregn, Vinnie Who, Gurli Octavia, Hjalmer mfl.) og en ny verden begyndte at åbne sig uden at man egentlig hørte meget mere til i offentlig regi.
I første omgang var fokus nemlig ‘bare’ på at komme ud og spille live. Men nu har de altså efter mange års tilløb sammen fået skabt det lydbillede, som verden fortjener at høre helt frisk fra fad. Det høres, at det er et nummer der kommer med rettidig omhu, og at der er tænkt over tingene. Lyden er internationalt klingende, organisk og i et soulet jazz/popunivers, og så lige toppet med Trolles straks fængende hæse vokal, der trækker tråde til navne som Billie Holiday og Sandy Denny.
Singlen er en forløber for et kommende debutalbum, som det da er grumt svært ikke allerede at begynde at glæde sig til.
Det glæder også at der er nyt fra Dan Østerby’s engelske kunstneralias D. HENRY.
Under det navn udgav han på årets første dag i 2020 skilsmissealbummet ”For Those About To Pull the Rug”. Produceret af Søren Vestergaard (Select Captain, Hush, Pernille Rosendahl m.fl.) havde han begået et album, der sagtens skulle kunne vække interesse hos folk med hang til Crowded House, Yellowbellies, den ”bløde del” af Tim Christensen og den mindst feststemte del af Gangway. Ikke mindst på grund af “Dear Christina”, der er et af den slags numre, man ikke lige glemmer igen, og sagtens kan blive ved med at vende tilbage til.
Nu har han så udsendt singlen ”Good Is On The Doorstep’ – igen lavet i samarbejde med Søren Vestergaard, og derudover et stærkt hold med Asger Techau (Kashmir, Kúlu) på trommer, Kristian Martinsen (Entakt) på mandolin og Asger Hajslund (Alex Nyborg Madsen & A Circle of Friends) på el-guitar
Det er et dejligt opløftende håndspillet folk-pop/rock nummer, der tilmed rummer et herligt optimistisk mandolin tema som turguide. Lyden er let, legende og luftig – og det er ganske passende, at nummeret starter og slutter med fuglefløjt.
Sangens fundamentale budskab “get busy living or die trying” afsløres allerede i første vers og minder om, at hverdagens trængsler tvinger både døre i og op. Det kan være ubehageligt, men i det uventede ubehag gemmer der sig ofte også̊ noget godt på dørtrinnets anden side. Sangen rummer en omfavnende optimisme sammen med omkvædets fandenivoldskhed og en vilje til at overkomme al det skyts, livet kaster i retning mod en.
Med denne sang i ørerne føles foråret under alle omstændigheder lidt tættere på.
Således en opfordring: “don’t feel sorry for yourself – the good is on the doorstep”.
– D. HENRY
Vi slutter af med et ægte australsk tordenskrald, der dog også har andre luner at forkæle øregangene med. Den markante australske sanger og sangskriver William Crighton er et stort navn og respekteret navn i hjemlandet, hvor han ikke er bange for via sin musik at udtrykke sine holdninger. Også herhjemme har mange allerede fået øjnene op for ham – ikke mindst på grund af at flere gange har optrådt med stor succes på Tønder Festival, senest i 2019 – hvor han også ganske eksklusivt gav ‘in-store koncert’ i den københavnske pladebutik BEAT.
11. februar udsender William Crighton sit længe ventede tredje studiealbum ‘Water And Dust’, hvorfra man allerede har kunnet høre en stribe singler, hvoraf ‘The Wheel'” er den seneste. Den er akkompagneret af en ‘et-skuds’ ansigts-nær musikvideo med den karismatiske musiker.
Crighton fortæller om ‘The Wheel’:
“The Wheel was inspired by the point where critical and irreversible change happens. Jules and I were discussing the future and how people around the world were experiencing technology and the beginning of that change for what it means to be human.”
William Crighton spiller på Loppen i København d. 21. maj 2022, ligesom flere danske og nordiske koncerter vil blive annonceret i den kommende tid.