Tilbage i 2019 udsendte svenske Rex Ljungqvist digitalt sit debutalbum ”Nätet”. Det anmeldte vi her på siden, tildelte fem ’side 33 skiver” i en anmeldelse der havde overskriften – ”Charmerende svensk digital ragnarock med godt popøre”.
Det var lyden af 10 energiske numre, der lystigt sprang rundt mellem power-pop, punk-pop og indie-pop-rock. Tematisk centreret omkring menneskets kamp mod den digitale virkelighed. Ironisk nok kom albummet dengang kun digitalt, men nu udsendes det endelig via eget selskab i det helt rette format – på LP.
Selvom Rex Ljungqvist ofte bruger humoren i både tekst og musik, så er der ingen tvivl om at han med “Nätet” mener det seriøst. Som Piet Hein sagde det så smukt: “Den, som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt.“.
I forbindelse med lanceringen af den aktuelle LP fangede vi derfor Rex Ljungkvist – der aktuelt er bosat i Danmark, og har danske aner – til et interview om blandt andet hvad, der er sket i tiden siden ”Nätet” udkom første gang, og hvorfor det er vigtigt for ham at få albummet ud i andet end digitalt format.
Det kom der nogle ganske interessante og tankevækkende svar ud af.
SIDE 33 – Dit album ”Nätet” udkom i 2019 – et temaalbum om menneskets kamp mod internettet. Nu udkommer det for første gang i fysisk format på LP. Hvorfor var det vigtigt for dig at få det ud på LP? – og hvad mener du at det format kan i forhold til det digitale univers?
Rex Ljungqvist – “Jeg ser egentlig at musik generelt hellere findes fysiskt end digitalt, grundet af at jeg personligen ser et værdi i ekslusivitet og begrænsning, hvad gælder musikkonsumtion.
Og i dette fald føltes det helt naturlig at pladen skulle findes på vinyl – Dels grundet af dess anti-digitala tema, dels grundet af den ”kultige” karakter, som jeg håber at pladen formidler, inspirered av 70´ernes temaalbum.
Det føles også på en måde værdifuld at gøre et fysisk aftryk over tid; at give en billede af hvordan et menneske kunne føle for den digitale samtid i et historiskt dokument.
SIDE 33 – Hvor kan man købe dit album? – er det ude hos nogle danske forhandlere?
Rex Ljungqvist – “Pladen findes at købe hos Indie Records på Skt.Hans gade 21 i København og hos Route 66 i samme by – Selvom Route 66 ‘dissede’ albumet, da de syntes det var ‘useriøst’. Albummet er endnu ikke udgivet i Sverige.”
SIDE 33 – Der er jo mildt sagt sket en del i verden siden dette mere end 2-år gamle album, som har inspireret mange sangskrivere. Men i perioden efter er der ikke kommet yderligere musik fra dig. Hvad er årsagen til det? – og er der udsigt til noget nyt på vej fra dig?
Rex Ljungqvist – “Det kommer f.eks. en singel fra mig nu under foråret, der handler om den svenske ækvivalent til de danske bodeger, men som i modsats til de danske billige barer ikke har nogen karakter og ikke udgør nogen del af den ”svenske kultur”. Måske findes det dok nogen charme i al deres ucharmighed. Hvis man lytter til teksten forstår man att sangen ikke har lige meget relevansved restriktioner. Ud over det findes det materiale til et nyt album, men dette må sammenstilles og revideres.
Sedan tager det jo tid med indspilning, når man er helt alene. Dok har jeg i forrige året haft et band med hvilket jeg har spillet live i Stockholm, så bandprojektet og de konserter, som trods alt har kunnet gennemføres har også taget tid”
SIDE 33 – Du omtales ofte som en både kontroversiel og satirisk sangskriver, og du og Hazel Alva optrådte for nylig i København til en koncert arrangeret af Mellemfolkeligt Samvirke. En organisation, der har særdeles alvorlige problematikker at involvere sig i. Mange musikere kan have berøringsangst når det kommer til tekster, der kan dufte af politik eller protestsang. Hvordan finder du selv balancen i mellem holdning og underholdning, når du skriver dine sange?
Rex Ljungqvist – “Jeg højagter de der engagerer sig i verdens problem, men er selv en romantiker, der af og til gør grin med medieudtryk. Og selvom jeg føler meget af hvad jeg synger har jeg en distans til det hele. Hvis det bliver misforståelser er det et pris man får betale når man skriver uhæmmede tekster. Jeg tager også humoristisk musik på lige så stort alvor som ”alvorlig” musik, hvis den har et værdi for mig.”
SIDE 33 – Er der flere danske spillejob planlagt eller i udsigt?
Det bliver måske en releasefest for ”Nätet” på Indie Records nogen aften inom kort. Muligtvis bliver det også noget mer på Tjili Pop, der jeg spillede tidligere i år med Hazel Alva.
SIDE 33 – Du kommer fra Stockholm, men er pt. bosat i Danmark. Hvad skyldes æren?
Rex Ljungqvist – “Min mors slægt er oprindelig fra Bornholm og en linie går tilbage til Københavns borgmester på 1500-talet, så jeg er delvis her af kulturhistoriskt interesse. Sedan ville jeg komme væk fra Sverige et stykke tid og få nye perspektiv. Jeg elsker Danmark og det er sjovt at være udenlands, men stadigvæk i Skandinavien”.
Før dette debutalbum udsendte Rex Ljungqvist året en EP med fire numre, hvor provokatøren og popøret også fik frit spil i f.eks. de to friske ‘happy-go-lucky’ sange om hans hjemstavn og Håkan Hellström. Efterfølgende videoer er hentet derfra, da der endnu ikke er udsendt videoer til numre fra “”Nätet”.