Tone Of Voice Orchestra fortolker Bishop Briggs

”Ny single, ny video og aktuel efterårs tour”

Fotograf: Brian Selander

Dette 10 personers orkester er vel nok lige nu et af de mest originalt sammensætte på den danske musikscene. Nærmest grænseoverskridende. I ordets mest positive betydning. Det er nemlig ikke let at sætte ord på deres musik, som er uden for kategori, men flirter med roots, jazz, folk og lidt af hvert.   

Det er et ensemble, der er baseret på musikalsk nysgerrig og et indledende dogme om at bandet skulle været bygget op omkring to trommeslagere og fire sangerinder.

Sanger/sangskriver Trinelise Væring og jazzsaxofonist/komponist Fredrik Lundin er grundkernen, der har samlet holdet og skriver musikken. Udover vokal, blæseinstrumenter, bas og slagtøj byder Tone Of Voice Orchestra ind med lyden fra drejelire, sækkepibe, cittern, og violin.

”Kvindeorglet” – de fire harmoniske vokaler – har hovedrollerne, men de stjæler aldrig billedet. Som vi skrev her på siden i vores anmeldelse af debutalbummet fra starten af 2022:

” … der er mere end biroller tilbage til resten af bandet. Hvert et instrument indtager undervejs roller, der ikke bare bidrager, men gør en hørbar forskel, der skaber et resultatet, som rent faktisk har karakter af noget man ikke synes at have hørt lignende før. Noget nærmest uforglemmeligt” .

På debutalbummet, der vandt en DMA-jazz pris for ‘Årets Vokaljazzudgivelse’ bestod var de fire vokalister af Ania Rybacka, Maria Kynne, Tine Refsgaard og Trinelise Væring – og det samme er gældende på den aktuelle single ”River”, der er et originalt lydende cover af det Bishop Briggs nummer, der i 2018 tog verden med storm.

Om valget af dette nummer som singleudspil forklarer Trine Lise Væring –

”Efter at have arbejdet med originalnumre på vores album, vil vi gerne vise, hvad vores unikke instrumentation også kan. Vi fik lyst til at udfordre os selv, ved at “oversætte” et ellers ret “klippet” og elektronisk univers til vores 100% organisk håndspillede verden.

En stor del af det man gør, når man skriver for et stort band, er jo at arrangere musikken, hvad enten det er ens egen sang – eller som her – et cover. Man skal “opfinde”, hvad alle andre skal foretage sig, hvad de skal spille og hvornår.

Vi kastede os over “River” først og fremmest, fordi det er sådan en fantastisk sang, men også fordi den dyrker nogen af de samme elementer, som vi dyrker, selv om den har et andet udtryk. Fx. er den “bygget” over en drone. Altså én lang tonalitet uden toneskift. Vi har jo drejelire (og i andre numre sækkepibe), der netop er droneinstrumenter, så det ligger lige for.

Der også det markante langsomme beat, som jo også er noget, vi dyrker. Hvad, der var vigtigt for mig, var især, at originalen har en virkelig flot og ekspressiv solovokal, som både giver inspiration og plads til, at jeg kunne genfortolke sangen i et vokalarrangement for 4 stemmer. Altså der var både noget at tage fat i og noget, jeg kunne pille fra hinanden og sætte sammen på nye måder.”

Nummeret spillede de faktisk allerede på deres turne i forbindelse med udgivelsen af debutalbummet. Jeg så dem selv på det gode spillested Richter i Gladsaxe, hvor de gav en af den slags koncerter, som man forhåbentlig aldrig glemmer. Det var simpelthen livsbekræftende totalmusik til topkarakter. Leveret både dybt professionelt og vanvittigt passioneret af et band, der bestemt ikke er grænseoverskridende, for det grænseoverskridendes skyld. Men fordi de rent faktisk kan, og fordi de derved formår at lytte nogle af de musikalske grænser, der ofte skaber et friskt og berigende resultat for os lyttere.Tjek selv på deres kommende turne, der startede i Frederiksværk for et par uger siden og fortsætter i morgen den 27. september på VEGA i København.

I forhold til album og single er Tine Refsgaard på turen efter eget ønske blevet afløst af Lene Nørgaard, og samtidig er Ania Rybacka også tilbage i LIVE ensemblet efter en længere pause fra scenen. Hendes stemme er den bærende på den eneste sang på debutalbummet, der har en specifik skandinavisk reference.

Nummeret “Kom Hjem til Mig” er nemlig en gammel kohyrdemelodi, som via Tone Of Voice Orchestra får et helt nyt liv, og nu også en billedside i form af en aktuel video. Derved viser den nye single og den nye video – bevidst eller ubevidst – hvilken spændvidde dette særegne og stærkt anbefalelsesværdige orkester rummer.

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.